'Vervolging Armenië neemt toe'
Posted 04 May 2007 - 01:05 PM
Het gaat in de oud-Sovjet-staat om Jehovah's Getuigen, meldt Forum 18. Daarvan zitten er nu 72 vast, ondanks beloften van de autoriteiten drie jaar geleden dat er een eind aan hun detentie zou komen.
De jongste arrestaties dateren van vorige maand, toen vier jonge Jehovah's Getuigen zijn vastgezet en veroordeeld tot gevangenisstraffen van twee en een half jaar. Volgens Forum 18 claimt Armenië ruimte te bieden aan vrije religieuze groepen, na aanbevelingen van de Raad van Europa daartoe in 2004. Maar in werkelijkheid staan deze groepen onder streng toezicht van de militaire politie, wat juist in tegenspraak is met de aanbevelingen vanuit Europa.
Armenië staat te boek als een strenge dictatuur. De Armeens Apostolische Kerk vertegenwoordigt de hoofdstroming, 94 procent van de bevolking is daarbij aangesloten. Net als in enkele andere voormalige Sovjet-staten, zoals in Wit-Rusland, staan de autoriteiten in feite geen vrijheid van godsdienst toe.
Dat belemmert niet alleen Jehovah's Getuigen, maar bijvoorbeeld ook evangelische groeperingen en kleinere vrije gemeenten.
http://www.oneway.nl...3456/index.html
Posted 04 May 2007 - 01:10 PM
Waarom zou Armenië eigenlijk die mensen nog steeds vastzetten en vasthouden?
Posted 04 May 2007 - 03:24 PM
mensen doet het het meestaal raar - of fanatic religieuz of a-gelovig. niks is goed. ik hou van Jehova's het meest van alle religieuze groeperingen, maar het is ook afhakelijk van iedereen. er zijn ook diegene die avtoritair tussen hun zitten en pesten individueele meningen.
toch vind ik dit erg zwaar slecht nieuws!
Posted 04 May 2007 - 06:39 PM
Waarom zou Armenië eigenlijk die mensen nog steeds vastzetten en vasthouden?
Jehova's gelden meestal als fanatiek. De apostolici willen niet worden bekeerd. Maar de Jehova's zijn ook dienstweigeraars, m.i.
Posted 04 May 2007 - 10:03 PM
Precies, en daar gaat het voornamelijk om. Ze willen (terecht, m.i.) het leger niet in.
Overigens vraag ik me af wat deze topic onder Nederland doet. Gaat dit niet Armenië aan?
Posted 04 May 2007 - 11:00 PM
dan doe je wat jouw taak is. en Jehova's doen dat van hun.
zij hebben onze steun nodig! daarom mischien.
Posted 05 May 2007 - 12:16 AM
Posted 05 May 2007 - 12:18 AM
Noodzakelijk niet, maar misschien wel zo handig.
Posted 05 May 2007 - 11:53 AM
Mag Armenië deze mensen vastzetten omdat ze dienstplicht weigeren(zich niet aan de wetten houden), of is dit schending van mensenrechten (vrijheid van godsdienst)?
Ik vind het een schending van de vrijheid van de mens. Ik begrijp wel dat Armenië op dit moment niet zonder leger kan, maar dat neemt niet weg dat ik als vrij mens wil kunnen kiezen of ik de leger in wil of niet. Misschien moeten ze de leger professionaliseren, zoals in Nederland. Zo wordt soldaat zijn een betaalde baan, met alle voorzieningen van dien. Ik ben niet bang dat het leger ineens in elkaar zal storten. Als ik om mij heen kijk, zie ik genoeg Armeniërs die vrijwillig, vandaag nog, het leger in zouden willen gaan.
Posted 05 May 2007 - 12:28 PM
In principe is het m.i. geen dilemma. Ze houden zich niet aan de wet - en daarop staat een wettelijke straf - èn er is een beperking van de vrijheid van godsdienst. Gewetensbezwaarden kregen hier, toen er nog een algemene dienstplicht was, de mogelijkheid van plaatsvervangende dienst, een soort werkstraf. Als de regering belooft zulke gevangenen op een bepaalde datum vrij te laten en dat niet doet, dan is dat geen werk. Er moet toch amnestie kunnen worden verleend.
Posted 05 May 2007 - 12:44 PM
Posted 05 May 2007 - 02:56 PM
Het verklaart waarschijnlijk de opmerking van ene Gohar in Nederland (Taal, Namen, 8 jan. 2007): Wij kunnen als christenen niet terug naar ons vaderland.
Posted 05 May 2007 - 03:00 PM
Niet vrijwillig dus en niet alleen zelfmoord.
Posted 05 May 2007 - 03:24 PM
Inderdaad. Ik had scherper moeten zijn.
Posted 05 May 2007 - 03:28 PM
Ik geloof niet dat ze vrij zijn. En al zouden ze dat zijn, is mijn vraag: tussen welke twee van de maffia bazen moeten we kiezen?
Posted 05 May 2007 - 05:27 PM
Het woord vrij houdt hier in dat men kan kiezen tussen meerdere partijen. Ik denk dat Serzh Sargissian president wordt. Stepan Demirjian weet echt niet hoe die een land moet leiden; geen ervaring. En nu is het voor Armenië niet belangrijk of de president een maffiabaas wordt of niet, als hij maar het land goed bestuurt en goede relaties behoudt met andere landen.
En over de leger en dienstplicht, denk ik toch dat het goed is dat er een dienstplicht is nu. De mensen kunnen hun geloof veranderen om dingen zoals dienstplicht te ontlopen. Als je in een land leeft, vind ik dat je de wetten ervan moet respecteren en naleven.
Trouwens, de dienstplicht is zo erg toch niet? En de wetten zijn zo erg toch niet?
Posted 05 May 2007 - 06:51 PM
Blijkbaar worden ze de gevangenis in gestopt als ze dit doen..
Een duidelijker voorbeeld: moet ik de Turkse wetsartikel 301 ook respecteren, al zou ik in Turkije wonen? Als ik het respecteer, ben ik dan niet een supporter van de Turkse regering? Een regering die vrijheid van meningsuiting, geloof, taal, cultuur, en (terechte) kritiek verbant? Om dan niks te zeggen over andere schendingen tegen de menselijkheid dat deze regering pleegt door middel van haar wetgeving.
Zoals ik al zei: professionaliseer het leger, zo kunnen al die apers (broeders) hun droom verwenselijken, en kan de rest met rust gelaten worden.
De dienstplicht in Armenië ziet er ongeveer zo uit: je gaat er gezond naar toe en komt ziek terug. Nee, zo erg is het niet, als we er vanuit gaan dat de meeste wel genezen..
Als het niet zo erg is, waarom woon je dan hier?
Posted 05 May 2007 - 09:01 PM
Dan moeten ze dat dus niet doen
'Sommige wetten zijn er om gebroken te worden. Anders zouden we in een dictatuur wonen, als de burger niet eens iets voor het zeggen zou hebben. Ik ben het met jouw stelling dus volkomen oneens. Als je vrij bent om te verhuizen, dan kun je nog keuzes maken. Maar als je deze vrijheid niet hebt, of het gaat om je eigen land, wat dan? Mag ik niet demonstreren of de wetmakers bekritiseren?
Een duidelijker voorbeeld: moet ik de Turkse wetsartikel 301 ook respecteren, al zou ik in Turkije wonen? Als ik het respecteer, ben ik dan niet een supporter van de Turkse regering? Een regering die vrijheid van meningsuiting, geloof, taal, cultuur, en (terechte) kritiek verbant? Om dan niks te zeggen over andere schendingen tegen de menselijkheid dat deze regering pleegt door middel van haar wetgeving.'
Misschien ben ik niet precies geweest. Ik bedoelde met de wetten de dienstplicht.
'Als het niet zo erg is, waarom woon je dan hier?'
Dat heeft niet met de wetten zelf te maken. Ik denk dat je er zelf een antwoord op kunt verzinnen. Denk maar aan de mensen die de wetten niet naleven en er misbruik van maken.
Posted 05 May 2007 - 10:01 PM
Dan moeten ze dat dus niet doen
Dus moet er ten eerste een wet veranderen.. En dan nog zit je met een probleem, want heel veel mensen zullen daar misbruik van maken en zogenaamd gelovig worden om van de dienstplicht af te kunnen. Kortom, de beste oplossing blijft het afschaffen van de dienstplicht.
Dat heeft niet met de wetten zelf te maken. Ik denk dat je er zelf een antwoord op kunt verzinnen. Denk maar aan de mensen die de wetten niet naleven en er misbruik van maken.
Verdonk zou zeggen: zo erg is het toch niet? Armenië is een leefbaar land. Hup, terugkeren. Ook tegen de schoonzoon van Leen van Dijke die vluchtte uit Armenië nadat hij de dienstplicht had geweigerd. Blijkbaar worden er een aantal wetten wel degelijk goed gehandhaaft en nageleeft. Misschien zelfs te goed.
Posted 09 May 2007 - 12:50 PM
in Slovenie was ik lid van de stichting Opponents of conscience. i will contact poeple.
verder kunnen wij een petitie schrijven en naar Armenie sturen. ik ken Jehova's in Amsterdam ook.
wie zou er voor tekenen?
voor advies informatie uit EU ook: http://www.coe.int/t...ral/contact.asp
Posted 10 May 2007 - 11:38 AM
i've kept the promise. this is the link http://www.ebco-beoc...ganizations.htm
In this section you can find a list of our member organizations, more than 35 in over 20 European countries. EBCO itself is a member of the European Youth Forum. Below you can find links to their websites and other resources on the topic of conscientious objection on the web. ....
in French, English and German. if any support needed, write!
also suitable for those who desert the Dutch Army in Afghanistan.

Sign In
Register
Help
MultiQuote