Forum van Armeniërs in Nederland: Themadag Chatsjatoer Abovian - Forum van Armeniërs in Nederland

Jump to content

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Themadag Chatsjatoer Abovian Thematic Day Khachatour Abovian

#1 User is offline   Vereniging Abovian Den Haag 

• andam
  • Group: andam

Posted 23 February 2010 - 12:40 AM

Thematic day dedicated to famous Armenian writer Khachatour Abovian on the occasion of 200th anniversary of his birth at the Abovian Cultural Centre in The Hague on Sunday 7 March 2010 at 3 p.m.

See English and Armenian text below, after Dutch text.

Posted Image

Themadag gewijd aan de
Armeense schrijver Chatsjatoer Abovian
Ter gelegenheid van zijn 200ste geboortejaar

Thema:
Themadag gewijd aan de beroemde Armeense schrijver Chatsjatoer Abovian
Ter gelegenheid van zijn 200ste geboortejaar
Lezing, presentatie, voordracht, tentoonstelling
S. Ananyan, H. Sahakjan, M. Hakhverdian

Datum:
Zondag, 7 maart 2010 om 15.00 uur

Plaats:
Clubgebouw van de Armeense Culturele Vereniging Abovian
Weesperstraat 91 - Den Haag
Telefoon: 070-4490209

Toegang:
Gratis

============================

Thematic Day on
Armenian writer Khachatour Abovian
On the Occasion of 200th anniversary of his birth

Subject:
Thematic day dedicated to famous Armenian writer Khachatour Abovian
On the occasion of 200th anniversary of his birth
Lecture, presentation, recitation, exhibition
S. Ananyan, H. Sahakjan, M. Hakhverdian

Date:
Sunday, 7 March 2010 at 3 p.m.

Place:
Abovian Armenian Cultural Centre The Hague, The Netherlands
Address: Weesperstraat 91 – The Hague
Phone: +31704490209

Admission:
Free

============================

Թեմատիկ օր նվիրված
հայ գրող Խաչատուր Աբովյանին
Ծննդյան 200-ամյակի առթիվ

Թեմա`
Թեմատիկ օր նվիրված հայ ականավոր գրող Խաչատուր Աբովյանին
Ծննդյան 200-ամյակի կապակցությամբ
Բանախոսություն, ներկայացում, ասմունք, ցուցահանդես
Ս. Անանյան, Հ. Սահակյան, Մ. Հախվերդյան

Թվական`
Կիրակի, 7 մարտի 2010, ժամը 15-ին

Հասցե`
Աբովյան միության ակումբ
Weesperstraat 91 – Den Haag
Հեռախոս` 070-4490209

Մուտքը`
Ազատ է
0

#2 User is offline   nairi 

• slaaploos
  • Group: ghekavar
  • Interests:luieren

Posted 23 February 2010 - 12:31 PM

Leuk! Wou bijna dat ik er bij kon zijn. :)
0

#3 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 23 February 2010 - 01:04 PM

Was je erbij, 23 febr. 2002 - blijkbaar precies 8 jaar geleden -, toen Van Lint erover sprak?
0

#4 User is offline   nairi 

• slaaploos

Posted 23 February 2010 - 01:26 PM

Denk het niet, tenzij het dezelfde dag was dat hij over Varoujan sprak...
0

#5 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 23 February 2010 - 01:56 PM

View Postnairi, on 23 February 2010 - 01:26 PM, said:

Denk het niet, tenzij het dezelfde dag was dat hij over Varoujan sprak...

Ik kan je me er ook niet van herinneren. Het was misschien later, dat ik iemand, geheel in het zwart gekleed en nogal Armeens lijkend, zag binnenkomen. (Over Varoujan was vóór mijn tijd).
0

#6 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 24 February 2010 - 12:36 PM

Khachatur Abovian - als je zijn voornaam ziet, verbaast het niet, dat zijn ouders hem naar een priesteropleiding stuurden - dankt zijn (literaire) roem vooral aan zijn Verq Hayastani. De held daarvan is Aghasi, leider van een opstand ( http://forum.nedarm....opic=704&st=120 post #128). Naar het leven geschreven?
In 1825 ging hij naar het pas (volgens Van Lint) door Alamdarian gestichte Nersessian college in Tiflis en kreeg daar van Alamdarian les. Nerses, de latere kathoghikos naar wie het college was genoemd, verzamelde in de Perzisch-Russische oorlog van 1826-'28 een 1000 vrijwilligers om zich heen, over een deel waarvan Alamdarian het bevel kreeg. Het was min of meer na Khachaturs schooltijd - in 1829 werd hij tolk van Parrot -, maar de roman werd pas in 1840-'1 geschreven. Ik krijg de indruk, dat hij Alamdarian beter kende dan Nerses.
0

#7 User is offline   nairi 

• slaaploos

Posted 24 February 2010 - 08:43 PM

Ik weet eerlijk gezegd erg weinig over Abovian, en dan voornamelijk roddels dat ik her en der heb opgepikt, zoals het verhaal dat hij Ararat beklommen zou hebben, dat Echmiadzin daarom kwaad op hem is geworden, en dat dat misschien de reden is geweest waarom hij zichzelf heeft laten verdwijnen of in het geheim vermoord is.

Ik ben nog met Bakunts bezig (heb nog twee en half volume te gaan), maar ik wil wel op ten duur "Verq Hayastani" gelezen hebben. Ik ben nu nog bang dat mijn Armeens daarvoor niet goed genoeg is. Dus ik wacht nog even.
0

#8 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 24 February 2010 - 11:49 PM

View Postnairi, on 24 February 2010 - 08:43 PM, said:

Ik weet eerlijk gezegd erg weinig over Abovian, en dan voornamelijk roddels dat ik her en der heb opgepikt, zoals het verhaal dat hij Ararat beklommen zou hebben, dat Echmiadzin daarom kwaad op hem is geworden, en dat dat misschien de reden is geweest waarom hij zichzelf heeft laten verdwijnen of in het geheim vermoord is.
. .

Die beklimming lijkt me echt gebeurd.
Baliozian laat Abovian meestal zelfmoord plegen, hoewel hij in zijn The Armenians, Their History and Culture, ook verbanning of erger door het tsarenrégime noemde (Wikipedia). Toen Inges moeder indertijd aan Matho vroeg, of Echmiadzin schuldig was aan de verdwijning van de schrijver, antwoordde hij: "Het is niet bekend."
0

#9 User is offline   nairi 

• slaaploos

Posted 01 March 2010 - 05:01 PM

Wat ik dit weekend bij Abovians huis-museum in Kanaker heb geleerd:

- Abovian zegt zelf in 1804 of 1805 geboren te zijn.
- Abovian en zijn team waren de eerste die Ararat hebben beklommen.
- Hij heeft in Estonië gestudeerd en is daar ook met olie verf op canvas gezet (zie de schilderij boven).
- Deze schilderij is het enige originele beeld dat wij van Abovian hebben. Alle andere portretten en standbeelden zijn gebaseerd op deze ene schilderij.
- Hij kwam als tien-jarige jongen in Ejmiadzin en werd daar, zoals de andere jongens, slecht behandeld. Hij heeft een aantal keer geprobeerd om weg te rennen, maar is elke keer op tijd gepakt en terug gebracht naar het klooster.
- Hij heeft Russisch geleerd, maar ook Duits, Estonisch, Frans, Farsi, Koerdisch, Tartaars, en een paar andere talen dat ik vergeten ben. Hij was ook vertaler, maar zijn vertaalde werken worden niet meer gelezen (kennelijk outdated).
- Zijn meesterwerk was "Verk Hayastani" (Wounds of Armenia), maar hij heeft ook gedichten geschreven, kinderverhalen, en korte verhalen.

Ik heb een aantal foto's genomen en zal ze naar Abovian (het cultureel centrum, uiteraard!) sturen. Een aantal van hen zullen waarschijnlijk zondag vertoond worden.
0

#10 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 06 March 2010 - 12:49 PM

View Postnairi, on 01 March 2010 - 05:01 PM, said:

...
Ik heb een aantal foto's genomen en zal ze naar Abovian (het cultureel centrum, uiteraard!) sturen. Een aantal van hen zullen waarschijnlijk zondag vertoond worden.

Dat wordt dan kleuriger dan 8 jaar geleden.
0

#11 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 07 March 2010 - 08:34 PM

Het geboortehuis van Abovian in Qanaqerr is nagebouwd naar een schildering uit de 2e helft van de 19e eeuw. Het museum is gebouwd op palen. Een oud, verdwenen en teruggevonden standbeeld, indertijd nog betaald door collega's als Tumanian, staat erbij op een sokkel. (In Yerevan staat er ook een).
0

#12 User is offline   hans.vleeuwen 

• andam

Posted 07 March 2010 - 08:58 PM

View Postnairi, on 01 March 2010 - 05:01 PM, said:

Wat ik dit weekend bij Abovians huis-museum in Kanaker heb geleerd:

- Abovian zegt zelf in 1804 of 1805 geboren te zijn.
- Abovian en zijn team waren de eerste die Ararat hebben beklommen.
- Hij heeft in Estonië gestudeerd en is daar ook met olie verf op canvas gezet (zie de schilderij boven).
..

Mato vertoonde een (afbeelding van een) postzegel uit 1955, gemaakt t.g.v. Abovians 150ste geboortedag.
In 1825 ging A. in Tiflis studeren, o.a. Russisch en Perzisch, waarmee hij moest stoppen, toen de 2e Russisch-Perzische Oorlog uitbrak ( http://forum.nedarm....opic=704&st=120 post #128). Zijn kennis van het Russisch deed Alamdarian hem als tolk aanbevelen bij de leider van de beklimming, Parrot (van Hugenotenafkomst). Deze was verbonden aan de Duitstalige universiteit van de 2e stad van Estland (Dorpat; A. leerde er eerst Duits in 5 maanden), evenals de schilder van Abovians portret (1830/1). Mato wees op een belangrijk effect van Abovians talenstudie: hij zag, dat de oude talen waren vervangen door nieuw (volks)talen, Latijn - wat hij ook leerde - via Vulgair (= spreektaal-) Latijn b.v. door Romaans (want Frans leerde hij ook).

Je foto's zijn goed overgekomen en met genoegen bekeken. (Ze hadden zelf ook iets in kleuren).
0

Page 1 of 1
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic