Ik kijk eerlijk gezegd weinig televisie in Armenië, dus ik hoor dit voor het eerst. Ik heb er verder niks over gehoord in Armenië.
-----
Abchazen drijven Armeniërs uit regio Georgië
de Volkskrant
ANP op 24 februari '10, 22:43, bijgewerkt 24 februari 2010 22:48
SOECHOEMI - De Georgische regio Abchazië heeft Armenië onder druk gezet de onafhankelijkheid van Abchazië te erkennen. Als Armenië niet aan de eis voldoet mogen etnische Armeniërs niet meer in het gebied wonen. Een aantal Armeniërs is al uit de regio gezet. Dat heeft de Armeense krant Hraparak woensdag gemeld.
In het circa 250.000 inwoners tellende Abchazië zijn enkelen tienduizenden mensen etnisch Armeens.
De Abchazen, die worden gesteund door Rusland, verklaarden zich in 2008 na de Georgisch-Russische oorlog onafhankelijk van Georgië. Rusland, Nicaragua, Venezuela en Nauru hebben de onafhankelijkheid van deze en de naastgelegen Georgische regio Zuid-Ossetië erkend. De rest van de internationale gemeenschap erkent de onafhankelijkheid niet.
http://www.volkskran...t_regio_Georgie
Page 1 of 1
Abchazen drijven Armeniërs uit regio Georgië
Posted 26 February 2010 - 01:08 PM
De Volkskrant laat het inwonertal van de voormalige Soviet deelrepubliek een kwart miljoen zijn. Een wikipedia geeft: een half miljoen. De laatste meldt voor ca.1992 bijna de helft aan Georgische bewoners en nog geen 20% Abchaziërs. De Georgiërs werden verdreven, want de "Abchaziërs" wilden onafhankelijk van de voormalige Sovietrepubliek Georgië zijn (Shevernadze), maar ook werden al ethnische Armeniërs uit hun huizen gezet.
Ik sla de Georgisch-Russische Oorlog van 2008 over. Verondersteld wordt, dat er flink wat Russische soldaten in Abchazië zijn achtergebleven. Onlangs berichtte o.a. het Dagblad Trouw, dat de Russen op het punt staan een militair steunpunt (basis) in het land te bouwen. Ik kan niet vinden, hoeveel Russische burgers er zijn, maar neem aan, dat ze er zijn.
Er lijkt sprake van Abchazische chantage, maar als de Russen de eis niet onredelijk vinden, kan Armenië er m.i. weinig tegen doen. Je moet misschien niet aan chantage toegeven, maar wat doe je tegen overmacht?
Heeft Abchazië Artsakh erkend?
Zie overigens:
ARMENIANS OF ABKHAZIA HAVE NO PROBLEMS: COMMUNITY HEAD
news.am
Feb 25 2010
Armenia
Recent information that Armenians of Abkhazia are pursued is untrue,
Garegin Ghazaryan - head of Abkhazian Armenian community and
President's Aide for Armenian affairs told NEWS.am.
Ghazaryan commented on information spread by Armenian media that
Abkhazian Armenians (30% of population) are recently pressurized.
According to some sources, Abkhazians stirred up by Russians [Waarom zouden die dat doen?] demand
that Armenia recognizes independence of Abkhazia, otherwise they will
not be allowed to stay in the country.
"Armenians do not interfere in Abkhazia's policy, they just live as
average citizens. Thank God, Armenians live and succeed. The number
of Armenians does not reduce but increase. Don't worry about us,"
Ghazaryan said, recalling that NKR President Bako Sahakyan met with
local community in the course of his visit to Sokhumi for inauguration
ceremony of Sergei Bagapsh.
Ghazaryan also asked to assist Abkhazian Armenians to preserve their
national identity instead of spreading misinformation.
Ik sla de Georgisch-Russische Oorlog van 2008 over. Verondersteld wordt, dat er flink wat Russische soldaten in Abchazië zijn achtergebleven. Onlangs berichtte o.a. het Dagblad Trouw, dat de Russen op het punt staan een militair steunpunt (basis) in het land te bouwen. Ik kan niet vinden, hoeveel Russische burgers er zijn, maar neem aan, dat ze er zijn.
Er lijkt sprake van Abchazische chantage, maar als de Russen de eis niet onredelijk vinden, kan Armenië er m.i. weinig tegen doen. Je moet misschien niet aan chantage toegeven, maar wat doe je tegen overmacht?
Heeft Abchazië Artsakh erkend?
Zie overigens:
ARMENIANS OF ABKHAZIA HAVE NO PROBLEMS: COMMUNITY HEAD
news.am
Feb 25 2010
Armenia
Recent information that Armenians of Abkhazia are pursued is untrue,
Garegin Ghazaryan - head of Abkhazian Armenian community and
President's Aide for Armenian affairs told NEWS.am.
Ghazaryan commented on information spread by Armenian media that
Abkhazian Armenians (30% of population) are recently pressurized.
According to some sources, Abkhazians stirred up by Russians [Waarom zouden die dat doen?] demand
that Armenia recognizes independence of Abkhazia, otherwise they will
not be allowed to stay in the country.
"Armenians do not interfere in Abkhazia's policy, they just live as
average citizens. Thank God, Armenians live and succeed. The number
of Armenians does not reduce but increase. Don't worry about us,"
Ghazaryan said, recalling that NKR President Bako Sahakyan met with
local community in the course of his visit to Sokhumi for inauguration
ceremony of Sergei Bagapsh.
Ghazaryan also asked to assist Abkhazian Armenians to preserve their
national identity instead of spreading misinformation.
Posted 01 March 2010 - 05:14 PM
Ik ben na het verlies van Plushenko dit jaar op de OS helemaal turned off. Mijn hart bloed nog steeds. (En trouwens, dit jaar zou ik om 5 uur 's ochtends wakker moeten om de Spelen te zien.. Ik lig dan nog liever in bed.)
Anyway, blij dat het nieuws niet waar is.
Anyway, blij dat het nieuws niet waar is.
Posted 01 March 2010 - 09:05 PM
Page 1 of 1

Sign In
Register
Help
MultiQuote